Vidusāzijā Krievijas ietekme samazinās, savukārt Ķīnas ietekme palielinās.

Strauji sarūkot Krievijas tradicionālajai ietekmes sfērai Vidusāzijā, reģionā jūtama Ķīnas augošā ekonomiskā vara. Centrālāzijas valstis novēršas no Maskavas un uz Pekinu, atsakoties atbalstīt Krievijas agresiju Ukrainā.

Vidusāzijas reģionam ir bijusi nozīmīga loma Eirāzijas lietu attīstībā, kā arī starptautiskajā politikā. Teritorija ir bagāta ar dabas resursiem, ar lielu iedzīvotāju skaitu un svarīgiem transporta mezgliem. Tāpēc vairākas lielvaras, īpaši Ķīna un Krievija, to ir uztvērušas kā iekārojamu reģionu. Tās ģeopolitiskās orientācijas tālāka attīstība un iesaistīšanās Krievijas karā Ukrainā būtiski ietekmēs Eirāzijas drošību kopumā. Valstis, kurām ir kopīga vēsture, atkal ir starptautisko diskusiju centrā. Vidusāzija ir tāda pati kā visi pārējie pasaules reģioni. Lai gan šajās valstīs pastāv liela viedokļu dažādība, tās parasti tiek atzītas par Centrālāzijas daļu.

Kazahstāna, Uzbekistāna, Turkmenistāna, Tadžikistāna un Kirgizstāna ir visas šī reģiona galvenās dalībnieces. Afganistāna bieži tiek minēta līdzās Centrālāzijai kā ļoti nozīmīgs reģions. Tomēr šīs valsts unikālā attīstība ir padarījusi to atšķirīgu no citām valstīm ģeopolitisko, ekonomisko un politisko jautājumu ziņā. Visām Vidusāzijas valstīm ir kopīga vēsture, ko veidojuši tie paši notikumi pagājušajā gadsimtā. Katra no tām ir bijusi Padomju Savienības sastāvdaļa, kas dziļi ietekmējusi gan valstu ģeopolitisko kursu, gan arī Krievijas un Ķīnas attiecību redzējumu. Vidusāzijas valstis arvien lielāku uzsvaru liek uz ekonomisko sakaru stiprināšanu pirmām kārtām ar Krieviju. Tas būtiski ietekmēja gan ekonomikas attīstības modeli, gan politisko vadību, mazinot demokrātisko vadības modeļu iezīmes.

Vidusāzijas valstis ir pazīstamas ar saviem ilggadējiem līderiem, kuri daudz laika pavada valsts augstākajos amatos. Daudzus gadus Kazahstānas, Uzbekistānas, Turkmenistānas un Tadžikistānas prezidenti valdīja savās valstīs ar dzelzs dūri. Tomēr pēdējā laikā ir bijuši daži ievērojami izņēmumi. Piemēram, Nursultans Nazarbajevs no Kazahstānas valdīja 28 gadus, Islams Karimovs no Uzbekistānas palika amatā 26 gadus, Turkmenistānas Gurbanguli Berdimuhamedovs pārņēma varu 2006. gadā un šogad to nodeva savam dēlam, visbeidzot pie varas nāca Emomali Rahmons no Tadžikistānas. 1994. gadā un joprojām turpina valdīt.

Lielāka prezidentu maiņa notikusi tikai Kirgizstānā, kur prezidenti mainījušies biežāk, taču viņu mērķi palikuši vienoti, noturot valsti uz ģeopolitiskā kursa. Šī milzīgā vara, ko vairāki Vidusāzijas līderi ir spējuši izmantot savās valstīs, ir atspoguļota arī vairākos demokrātisko vērtību un principu aizsardzības vērtējumos. . Gan Demokrātijas indekss, gan Pasaules preses brīvības indekss visas piecas Vidusāzijas valstis novērtē kā zemus rādītājus. Tas liecina, ka šo valstu politisko orientāciju galvenokārt nosaka to vadītāji, nevis sabiedrības noskaņojums. nemierus bieži izraisa labklājība, ekonomiskie izaicinājumi un pārāk liela valsts vara. Tas bieži ir bijis iemesls, kāpēc šī reģiona valstis ir meklējušas jaunus eksporta tirgus, lai stiprinātu savu valsti un režīma stabilitāti.

Krievija jau sen ir uzskatījusi Vidusāziju par svarīgu savas ģeopolitiskās teritorijas daļu. Visas piecas Vidusāzijas valstis ir neatkarīgu valstu savienības dalībvalstis. Krievijai turpinot attīstīt ciešas ekonomiskās saites ar pārējām Vidusāzijas valstīm, tā ir centusies veidot starptautiskas sadarbības formātus, kas savienotu pārējās valstis ar Krieviju. Viens no šādiem vērienīgiem projektiem ir Eirāzijas ekonomiskā savienība, kas savos mērķos un pieejā iet Eiropas Savienības pēdās. Lai gan arodbiedrības sākotnējie mērķi bija diezgan ambiciozi, tā nav spējusi piesaistīt pietiekami daudz biedru, lai ieguvumi būtu to vērti.

Pašlaik Kazahstāna ir daļa no Eirāzijas Ekonomiskās savienības, kas ir viena no dibinātājvalstīm, un Kirgizstāna pievienojās 2015. gadā. 1998. gadā Kirgizstāna kļuva par pilntiesīgu Pasaules Tirdzniecības organizācijas (PTO) dalībvalsti, bet Kazahstāna to izdarīja 2015. gadā. 2019. gadā par pilntiesīgu dalībvalsti kļuva Uzbekistāna, bet 2013. gadā tai sekoja Tadžikistāna. Šīs jaunizveidotās PTO dalībvalstis ieguva piekļuvi spēcīgākām ekonomiskajām attiecībām ar citiem globāliem spēlētājiem. Dalība PTO sniedz papildu impulsu valstu ekonomiskajai attīstībai, kas lielā mērā ir saistīts ar izejvielu un dabas resursu eksportu uz vairākiem pasaules reģioniem.

Kopumā tas arī veicināja to, ka Krievija šodien vairs nav Centrālāzijas valstu galvenais ekonomiskais partneris. Lai gan viņu ģeopolitiskais kurss līdz šim vairāk bijis “sliecies” uz Krieviju, ekonomiski viņi spējuši atrast alternatīvas, kas ietekmē sabiedrību (sevišķi biznesa vidi) ilgtermiņa attīstības vīzija un attiecību veidošana ar reģionālajiem spēlētājiem. Centrālāzijas valstīm cenšoties atrast alternatīvus veidus, kā stiprināt savu autonomiju, tās ir strādājušas, lai saglabātu ciešas saites gan ar Ķīnu, gan ar Eiropas Savienību, kā arī labāk izprastu Krievijas iespējamos draudus to drošībai. Zinot starptautisko nosodījumu, agresija Ukrainā ietekmē arī Centrālāzijas valstu reakciju.

Kazahstāna, Kirgizstāna un Tadžikistāna ir Kolektīvās drošības līguma organizācijas (CSTO) dalībvalstis, kas ir Krievijas ģeopolitiskais projekts, kura mērķis ir nostiprināt Krievijas pozīcijas reģionā. Tomēr viņi nav iejaukušies militāri, lai atbalstītu Krievijas agresiju Ukrainā, un bieži vien publiski sazinās, lai nosodītu Krieviju par Ukrainas teritoriālās integritātes pārkāpšanu. Publiskajā komunikācijā tiek uzsvērta Kazahstānas pozīcija, kas atteikusies pievienoties Krievijas mēģinājumiem atrast sabiedrotos, kas atbalstītu Doņeckas un Luhanskas apgabalu pievienošanos Krievijas Federācijai.

Tā kā 2. marta un 12. oktobra balsojumā Kazahstāna, Kirgizstāna un Tadžikistāna atturējās, bet Uzbekistāna 12. oktobra balsojumā atturējās, ir skaidrs, ka tās neatbalsta šo rezolūciju. Reaģējot uz Krievijas agresiju, Turkmenistāna pieņēma divas balsis, nosodot valsti. Attiecīgi neviena no Vidusāzijas balsīm neizvēlējās balsot “pret” politiku, ko izvēlējās, piemēram, Baltkrievija.

Pēdējos gados Ķīnas Tautas Republika ir dramatiski palielinājusi savu klātbūtni Centrālāzijas reģionā. Ķīna ir ilggadējs un nozīmīgs Centrālāzijas valstu tirdzniecības partneris. Turkmenistāna ir lielākais dabasgāzes piegādātājs Ķīnai, un šīs attiecības ir vērtīgas abām valstīm. Ķīna cītīgi iesaistās derīgo izrakteņu ieguvē un dažādu infrastruktūras objektu attīstībā, pievēršoties enerģētikas nozarei. Daudzas Vidusāzijas valstis pēdējos gados ir dubultojušas tirdzniecības saites ar Ķīnu, jo to tirgi ir kļuvuši arvien ciešāk saistīti. Vidusāzija ir būtiska Ķīnas rietumu reģionu stabilitātes un attīstības sastāvdaļa tās tuvuma dēļ. Centrālāzija ir Ķīnai būtisks reģions, lai atbalstītu tās “Jaunā zīda ceļa” iniciatīvu, kas palīdzēs veicināt Ķīnas ekonomiskās un politiskās intereses visā pasaulē.

Kopš aukstā kara beigām Ķīna ir padziļinājusi savas ekonomiskās saites ar Vidusāzijas valstīm. Šo daudzo gadu laikā Ķīna ir nenogurstoši strādājusi, lai veicinātu ekonomiskās saites, investētu lielos projektos un atbalstītu vairāku uzņēmumu izaugsmi. Ķīnas agresīvas ekonomiskās sadarbības veicināšana bieži tiek formulēta kā “slazdu diplomātija” — stratēģija, kas paredz būtisku investīciju iepludināšanu kādā no valstīm ar tādiem nosacījumiem, lai šo valsti “ieslodzītu” attiecībās ar Ķīnu ekonomiski un politiski. ilgtermiņa. Vidusāzijas valstīm ir līdzīgs konteksts, kurā tās ir neaizsargātas pret politisko nestabilitāti.

Ķīnas plaukstošā ekonomika Krievijai sagādā zināmas grūtības, jo valsts joprojām uzskata reģionu par savas ietekmes sfērā. Vidusāzijas valstīm tas nozīmēs spēku līdzsvaru reģionā un pretsvaru līdz šim piedzīvotajai Krievijas hegemonijai. Ķīnas agresīvā politika savu pozīciju nostiprināšanai reģionā paradoksālā kārtā ir devusi Vidusāzijai lielāku rīcības brīvību. Līdz ar jaunu spēlētāju uz skatuves ir mainījušies spēku samēri un pozīcijas. Tas ir būtiski ietekmējis to, kā valstis pieņem nostāju, kas ne vienmēr ir labvēlīga Krievijai tās agresijas Ukrainā kontekstā. Krievijai cīnoties ar savu ekonomiku, visticamāk, Ķīna turpinās palielināt savu ekonomisko ietekmi Vidusāzijā, īpaši ņemot vērā grūtības, ar kurām saskaras Krievija. Krievijas agresija Ukrainā ir priekšvēstnesis labākām attiecībām starp Ķīnu un Centrālāzijas valstīm, kas ir ieinteresētas abām pusēm. Tomēr Krievija nav šī vienādojuma daļa.

 

Leave a Comment